![]() |
||||||||||||||
KŘESŤANSKÁ RODINA
Křesťanská rodina - jaká je to nepřehlédnutelná stopa Boha ve světě! V ní se naplňují jako v základní společenské a církevní buňce všechny úkoly celku.
"V současné době ve světě, který je často odcizený, ba nepřátelský vůči víře, mají věřící rodiny základní důležitost jako ohniska živé a vyzařující víry. Proto 2. vatikánský koncil použil starobylého výrazu a nazval rodinu "rodinná církev" (ecclesia domestica)[2]. A v lůně rodiny "mají být rodiče slovem i příkladem prvními hlasateli víry pro své děti a v každém z nich mají podporovat jeho vlastní povolání, zvláště pozorně však duchovní povolání".[3]
Pokusme se definovat úkoly křesťanské rodiny vzhledem k Bohu, ke společnosti a k sobě samé i k jejím jednotlivým členům jako stopy Boží před sekularizovaným světem. Těmi nejhlavnějšími jsou:
- partnerství v úctě, lásce a věrnosti až do smrti
O Bohu svědčí naplňováním svého manželského slibu, ve kterém se zavazují ke společnému životu v lásce, úctě a věrnosti až do smrti. Neznají proto rozvody ani nevěru, cizoložství ani flirty, urážky a ironizování, nenávist ani zlobu. Jejich vzájemná láska v průběhu společného života dozrává, stmeluje manžely do jediné lidské bytosti, do čím dál větší vzájemné závislosti. V jejich středu je stále přítomen Bůh. Jejich společný a věrný život je důležitou a viditelnou stopou Boží ve světě, který se brání závazkům manželství a trvalé rodiny; namísto toho volí volnou lásku s promiskuitou, dokonce hájí protipřírodní homosexuální partnerství. - Vnějším znakem je manželský prsten, představující lásku a věrnost, které nemají konec.
"Jako od Boha vyvolení, svatí a milovaní projevujte navenek milosrdné srdce, dobrotu, pokoru, mírnost a trpělivost. Snášejte se a navzájem si odpouštějte, má-li kdo něco proti druhému. Pán odpustil vám, proto odpouštějte i vy. A nadto nade vše mějte lásku, neboť ona je svorník dokonalosti. Ať ve vašem srdci vládne Kristův pokoj: k němu jste byli povoláni v jednom těle. Buďte (za to) vděční.
- odpovědné předávání života při respektování lidské důstojnosti
Plodem lásky manželů jsou jejich děti. Při vzájemném
- vytváření domova, zázemí, jistoty a důvěry
Domov křesťanské rodiny připomíná svatyňku betlémské Rodiny, v jejímž středu žije Kristus. V takovém prostředí
lásky, kdy se všichni sdílejí v radosti a snaze prospět a rozumět druhým, cítí rodina svůj domov, svůj pevný bod
- předávání víry a základního životního hodnotového systému
Náboženský život křesťanského dítěte začíná
- vytváření vzorových mezilidských vztahů a soužití
Podle vztahů mezi rodiči si vytvářejí a osvojují základní životní postoje a způsoby jednání i jejich děti. Protože jsou tyto vztahy neseny vzájemnou láskou, úctou, vzájemným respektem, bezbřehou důvěrou, vírou v Boha a solidárností, jsou obohacením pro celou společnost, jak křesťanskou, tak sekulární. Svým vlivem, který můžeme označit za stopu Boží, způsobují její partikulární lepšení morálky a orientace jiným směrem než ke konzumnímu způsobu života jako osamělí jedinci. - V žebříčku jejich životních hodnot stojí nejvýše víra v Boha.
- vytváření vztahu vzájemné sounáležitosti a solidarity, odpovědnosti jedněch za druhé
Společný život vyžaduje oproštění se od
prosazování zájmů "já" a vede k prosazování společných zájmů "my". Křesťanská rodina je jednotná, solidární, bere na sebe zodpovědnost jedněch za druhé (silných za slabé, starších za mladší, naopak i mladých za staré, ekonomicky silnějších za ekonomicky slabší, citově silných za citově dosud nevyzrálé nebo v obtížích…); přitom to nepociťuje jako žádnou zátěž, ale jako samozřejmost. Je silnou Boží stopou před společností, která hlásá individualismus, zákon přežití na úkor druhých a bezohlednost ke slabým a neproduktivním.
- vícegenerační soužití a vzájemný respekt
Chvályhodným počinem je vícegenerační soužití
"Pán chtěl, aby otec byl dětí ctěn, a potvrdil právo matky u
potomstva. Kdo ctí otce, usmiřuje své hříchy, kdo si váží matky, jako by sbíral poklady. Kdo ctí otce, dočká se radosti na vlastních dětech a bude vyslyšen, když se modlí. Kdo ctí otce, bude dlouho žít, kdo poslouchá otce, občerstvuje svou matku.
Synu, ujmi se svého otce, když zestárne, a netrap ho, dokud je živ. Slábne-li mu rozum, ber na něj ohled a nepohrdej jím, když ty jsi v plné síle. Nezapomene se ti, žes měl soucit s otcem, započítá se ti (jako náhrada) za tvé hříchy" (Sir 3,3-7.14-17a).
Své staroušky křesťanské rodiny neopouštějí, neodkládají je do starobinců a neizolují v "léčebnách bez návratu"; umožňují jim dožít svůj život ve svém prostředí a za jejich péče. Jsou tím stopou Boží a zároveň výčitkou pro všechny, jimž osobní pohodlí a neochota k oběti velí, aby obtížné lidi někam odložili, a tak se své přítěže zbavili.
- vytváření sociálního cítění uvnitř širší rodiny a vně rodiny
Přestože jednotlivé spřízněné rodiny žijí autonomně, starají se o to, aby zejména příbuzní, ale i ostatní lidé v okolí nežili v obtížné zejména sociální situaci. Mezi členy rodiny panuje sociální soucítění, vzájemná pomoc. Určitým problémem je, když rodiny bydlí ve velkých vzdálenostech od sebe; pak je důležitější se alespoň setkávat a udržovat rodinné společenství a vzájemnou povědomost o sobě. - Rodiny se angažují nejen vzájemně, ale i pro charitu a pro spolkcvou činnost farnosti na pomoc slabým i dál, zdravotně retardovaným; pomáhají finančně, radou, fyzickou pomocí, vzájemnou výpomocí.
- vytváření vazeb na jiné rodiny a jiných vnějších vazeb na společnost
Křesťanská rodina není žádným ghetem, které se uzavírá "nepřátelskému a cizímu světu", ale je ústrojnou buňkou společnosti, v níž žije. Ve společnosti nežije sama; sdružuje se se sobě blízkými rodinami. Základním společenstvím je to farní, které napomáhá k udržení jistoty víry svou existencí, ale i akcemi, jimiž mohou být společné výlety a sportování, biblické kroužky, společná modlitební setkání, angažovanost pro děti ve skautingu, v hudebních a náboženských aktivitách zaměřených na děti a mládež jako na cílovou skupinu včetně různých táborů a chaloupek, vánočních setkávání, tříkrálových koledování ve prospěch potřebných i velikonočních koled pro sebe a pro radost. Nevyhýbá se ani nevěřícím rodinám, pokud jsou pozitivně společensky zaměřené. Pomáhá také slabým jedincům, starým osamělým osobám, potřebným lidem, v nichž vidí potřebného Krista. - Zvláštní pozornost věnuje křesťanským rodinám, s nimiž může vytvářet společenství v křesťanském duchu, aby mohl být Pán dále hlásán.
2. vatikánský koncil, LG
2. vatikánský koncil, GS
Katechismus katolické církve, čl. 2567; Zvon, Praha 1995
obsah
|
předchozí
|
další
|