INDEX
______________________________________________________
stopa
7-3 / Eucharistie - Svatostánek
_________
|
||||||||||||||||
EUCHARISTIE - SVATOSTÁNEK
DŮM NAŠEHO BOHA
Jdeme městem (nebo vesnicí) a najednou stojíme před kostelem. Kostel. Dům našeho Boha. Dům našeho Otce. Smíme jít dál? Jsme zváni. Přijmeme pozvání?
Kdy se poprvé v kostele objevilo tzv. věčné světlo a jaký má přesně význam?
[1]
Už prvotní církev dbala na to, aby nemocní a umírající měli možnost přijímání eucharistie i mimo slavení bohoslužby. Proto se Eucharistie uchovávala, původně v domech kleriků, později v samotných kostelech. Zpočátku se k tomuto účelu používala sakristie nebo malý výklenek v lodi kostela či nádoba ve tvaru holubice zavěšená se stropu, později se díky rozvíjející se eucharistické úctě začaly používat svatostánky větší, které pojaly i monstranci k výstavu Eucharistie. A znamením, že se v daném místě uchovává Eucharistie, byla permanentně hořící lampa - věčné světlo. Přesnou dataci, kdy se začalo používat, dnes těžko zjistíme.
ÚCTA K EUCHARISTII MIMO MŠI SVATOU
[2]
25. Úcta vzdávaná eucharistii mimo mši má pro život církve nesmírnou cenu. Taková úcta je úzce spojena se slavením eucharistické oběti. Kristova přítomnost pod posvátnými způsobami, které se uchovávají po mši - přítomnost trvá, dokud trvají způsoby chleba a vína[3]
- vyvěrá ze slavení Oběti a tíhne ke svátostnému a duchovnímu společenství.[4]
Je věcí pastýřů, aby povzbuzovali, mimo jiné osobním svědectvím, k eucharistické úctě, zvláště k výstavu Nejsvětější svátosti a k uctivému zastavení se před Kristem přítomným pod eucharistickými způsobami.[5].
ECCLESIA DE EUCHARISTIA, Encyklika Jana Pavla II. biskupům, kněžím a jáhnům, zasvěceným osobám a všem věřícím laikům o eucharistii a jejím vztahu k církvi ze 17.04.2003 (text ČBK)
Srov. TRIDENTSKÝ EK. KONCIL, Sess. XIII, Decretum de ss. Eucharistia, kán. 4: DS 1654.
"Communio" - Srov. Rituale Romanum: De sacra communione et de cultu mysterii eucharistici extra Missam, 36 (n. 80).
"Návštěva Nejsvětější svátosti" - Srov. tamtéž, 38-39 (č. 86-90).
JAN PAVEL II., apoštolský list Novo millennio ineunte ( 6. 1. 2001), 32: AAS 93 (2001), 228.
"Ať věřící během dne neopomíjejí konat návštěvu Nejsvětější svátosti, která musí být uchovávána v kostelích na zcela zvláštním místě a s největší úctou podle liturgických zákonů, protože návštěva je důkazem vděčnosti, znamením lásky a patřičným uznáním zde přítomnému Kristu Pánu"; PAVEL VI., encyklika Mysterium fidei (3. 9. 1965): AAS 57 (1965), 771.
Visite al SS. Sacramento ed a Maria Santissima, Introduzione: Opere ascetiche, Avellino 2000, str. 295.
obsah
|
předchozí
|
další
|