6, 5, 4, 3, 2, 1

 ****

Tak tedy prostřeme Kristu na cestu sebe samé.

Neprostírejme neživá roucha nebo bezduché ratolesti,

neprostírejme větvoví; je to hmota, která po použití ztrácí svěžest

a potěší oči jen na několik hodin.

Ale oděni jeho milostí, …my sami se prostřeme jako roucha

a položme se mu k nohám.

Sv. Ondřej Krétský

 

Amnestie

 Mocný král se rozhodl, že ve své zemi udělí amnestii jedinému vězni.

Odsouzení se o tom brzy dozvěděli

a každý z nich se na královu návštěvu dobře připravil.

Když pak nastal dlouho očekávaný den a panovník mezi ně přišel,

začali jeden přes druhého přednášet své žádosti a důkazy o nevině:

„Můj králi, já za nic nemůžu, to tenkrát ti ostatní zavinili Pane,“

další volal , „to já jsem nevinný, všichni se spikli proti mně.“

Další začal vinit své rodiče, jiný okolnosti, které nemohl ovlivnit.

Král byl ze všeho toho naléhání úplně zmatený.

Vypadalo to, že v jeho věznici jsou opravdu všichni bez viny.

Náhle si všiml, že někde úplně vzadu sedí jeden vězeň,

který mlčel a hleděl do země. Přistoupil tedy k němu a oslovil ho:

„Ty neprosíš o milost? Nepřesvědčuješ mě o své nevině?“

Muž pomalu zvedl hlavu a tlumeným hlasem pravil:

„Můj králi, já jsem se opravdu provinil, svůj trest zde si zasloužím.“

A moudrý král pochopil, že právě tento vězeň si zaslouží jeho milost.

 

****

 

Vyleštěné zrcadlo

A tak ti, kteří mohou Boha vidět, na něho skutečně patří,

jen mají-li duchovní oči dokořán.

Oči mají totiž všichni, ale někdo je má zastřené temnotou,

takže nevnímá sluneční světlo. Z toho, že slepí nevidí,

však přece neplyne, že slunce nesvítí;

to musí připsat slepci sami sobě a svým očím.

Také ty máš duchovní zrak zastřený tmou hříchů a vlastních zlých skutků.

Duše člověka musí být čistá jako vyleštěné zrcadlo.

Jestliže se dá do kovového zrcadla rez, člověk v něm svou tvář nespatří.

A stejně pronikne- li do člověka hřích, nemůže takový hříšník uvidět Boha.

Z apologie „Kniha Autolykovi“ od svatého Theofila z Antiochie, biskupa

*****

 

Dát staré minci novou hodnotu

Řecký výraz pro obrácení „metanoia“

znamená vidět svět novýma očima.

Je to vyjádřitelné rčením: Dát staré minci novou hodnotu.“

Svět se mění podle toho, jak je nazírán a viděn.

Tomáš Špidlík, Duše Ruska

****

Poušť přichází za námi

Neváhám doporučit vám to, co jsem vyzkoušel

na vlastní kůži v těžkých chvílích svého života:

Poušť, poušť, poušť.

Když pronáším toto slovo, cítím, jak se ve mně všechno probouzí

a dává do pohybu bez ohledu na to, že mé tělo se

ve skutečnosti nikam nepřemísťuje.

Slovo „poušť" zde vyjadřuje mnohem víc než nehostinnou,

vyprahlou a neobydlenou krajinu.

Pro toho, kdo se nechává vést Duchem svatým vdechujícím

život Božímu slovu, znamená poušť hledání Boha v tichu a mlčení.

Je to jakoby visutý most, s jehož pomocí se duše zamilovává do Boha

překlene temnou propast vlastního ducha, strmé a děsivé

soutěsky pokušeni i neprobádané hlubiny vlastních strachů,

které by jí  jinak zabránily pokročit na cestě k Bohu.

Takováto mlčenlivá poušť je svatá.

Tato modlitba je nad každou jinou modlitbu,

protože přivádí duši do stalé přítomnosti Boží,

kde pak duše v naprostém klidu a odevzdanosti žije vůlí toho,

jehož bez ustání dokonale miluje.

Když člověk nemůže odejít na poušť, přichází poušť za ním.

Udělej si malou „poušť“ u sebe doma, na zahradě nebo v podkroví.

Neboj se nazvat pouští místo, kde se běžně zdržují lidé.

Carlo Carretto, Poušť uprostřed města

****

další