6, 5, 4, 3, 2, 1

 ****

Dvě Boží ruce

Ve spisech církevních otců

jsou překrásné obrazy o Duchu svatém.

Například Svatý Irenej říká že

„Syn a Duch jsou dvě ruce,

kterými Bůh stvořil svět“.

Duch svatý a Ježíš jsou tak nástroje,

kterými Bůh působí v dějinách

v těsné spolupráci na díle spásy.

R. Cantalamessa, Dech Božského Ducha

****

Plavat v Duchu

Simone Weilová, velká mystička, říká:

"Musíme se naučit plavat v Duchu svatém."

Plavat v Duchu znamená odpočinout si v Duchu a oddat se mu,

aby nás unášel z jednoho místa na druhé...

Pokud chceme Ducha poznat,

nestačí o něm jen hromadit znalosti,

musíme se učit plavat v něm v kontemplaci.

Elias Vella, Duch svatý - Pramen života

****

Dvojí čas

Svůj pozemský život máme žít k chvále Boží,

neboť v ní bude spočívat věčná radost

našeho života budoucího.

A ten, kde se v tom již nyní necvičí,

nemůže být na budoucí život připraven…

A právě pro tyto dvě doby, jednu přítomnou,

plnou pokušení a strázní tohoto života,

a druhou budoucí, plnou bezpečí a věčné radosti,

nám bylo dáno slavit také dvojí čas,

předvelikonoční a povelikonoční.

Předvelikonoční doba je znamením soužení, v němž žijeme.

Kdežto to, co prožíváme nyní po velikonocích,

je znamením blaženosti, která teprve přijde.

Před velikonocemi tedy slavíme totéž, čím právě žijeme,

zatímco po velikonocích je naše slavnost

předznamenáním toho, co zatím nemáme.

Proto také předvelikonoční dobu trávíme v postech

a na modlitbách, ale po velikonocích

si v postech dopřáváme úlevu a oddáváme se chválám.

V tom spočívá ono aleluja, které zpíváme.

Z výkladů sv. Augustina na žalmy

****

Jeden prázdný hrob

Od Velikonoc by na našich hřbitovech

měl vždy být jeden prázdný otevřený hrob

jako příslib pro všechny plné a zavřené hroby.

Dnem, kdy Kristus vstal z mrtvých,

mají naše hřbitovy už pouze prozatímní význam.

kardinál Joachim Meisner

****

Stačí mi, že Kristus žije

Že tvůj duch vstal plně spolu s Kristem,

budeš schopen poznat podle toho,

že dokážeš s naprostým přesvědčením prohlásit:

"Stačí mi jediné - že Kristus žije."

Žije-li on, žijí také já, protože moje duše je s ním spojena,

ba co více: on sám je mým životem a vším, co potřebuji.

Co mi může scházet, jestliže Kristus žije?

Nechá-li se srdce člověka obejmout

Kristovou láskou tak dokonale, že zapomene na sebe

a vnímá jedině Ježíše Krista,

pak je jeho láska přivedena k dokonalosti.

Guerric z Igny, Sermo in Pascha I,5

****

další